Black Ribbon

Background

Khon Kaen is the economic, cultural and educational 'capital' of the North-East of Thailand, which has a population of approximately 20 million people. A large modern university with many faculties is located in the city and this serves the greater area, which is also a gateway for rapidly-expanding links with other countries in Asia and beyond.

KKVS was originally set up to meet a need for a school teaching in English in the Khon Kaen region, so that local students could have the same opportunities as

 
in other areas in Thailand. A Board was formed of local university and business people who recognised this need. Focus was given to students being exposed to native English speakers throughout their schooling. The students would be immersed in English, while following the framework of the Thai curriculum. They would be exposed to a more interactive style of education with the emphasis on developing skills in critical thinking, problem-solving and creativity. Khon Kaen Vithes Suksa Bilingual School began as a school in 1997 and is the only school of its kind in the north-east and is of significance in the region.
 

จากการที่มหาวิทยาลัยขอนแก่นได้ทำโครงการศึกษาและจัดทำ "แผนลงทุนของจังหวัดขอนแก่น" เมื่อเดือนพฤษภาคม พ.ศ. 2537 สรุปว่า ถึงแม้ว่าจังหวัดขอนแก่นจะมีจุดเด่นเรื่องการเป็นจุดยุทธศาสตร์ของการคมนาคมขนส่งทางบกของภูมิภาคและแหล่งรวมสถาบันการศึกษาระดับ สูงจำนวนมาก รวมทั้งเป็นศูนย์รวมการบริหารราชการและศูนย์บริการการเงินของภูมิภาค แต่จุดอ่อนที่สำคัญประการหนึ่ง คือ ขอนแก่นยังไม่มีโรงเรียนนานาชาติ ทั้งๆที่จังหวัดขอนแก่นมีศักยภาพที่จะเปิดโรงเรียนนานาชาติได้ และได้มีข้อสรุปถึงเรื่องโครงการลงทุนด้านโครงสร้างพื้นฐานและโครงสร้างการสนับสนุนการลงทุนโดยรวมว่า "โครงการโรงเรียนนานาชาติจังหวัดขอนแก่น เป็นมาตรการหนึ่งที่จำเป็นของการพัฒนาจังหวัดขอนแก่น"

นอกจากนั้นจากนโยบายการศึกษาของกระทรวงศึกษาธิการที่ต้องการส่งเสริมให้คนไทยมีทักษะในภาษาอังกฤษ และยังส่งเสริมให้มีการจัดตั้งโรงเรียนที่เปิดสอนตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการ โดยใช้ภาษาอังกฤษเป็นสื่อการเรียนการสอนตั้งแต่ปีการศึกษา 2538 เป็นต้นมา รวมทั้งความจำเป็นที่เยาวชนไทยในโลกยุคใหม่จำเป็นต้องเป็นผู้ที่สามารถใช้ภาษาอังกฤษในการสื่อสารมีความ สามารถใช้คอมพิวเตอร์ รวมทั้งสามารถ คิดเป็น ทำเป็น แก้ปัญหาเป็น และสามารถทำงานเป็นทีมได้อย่างมีประสิทธิภาพ ตลอดจนคณะรัฐมนตรียังมีมติเมื่อวันที่ 19 ธันวาคม 2538 และวันที่ 20 กุมภาพันธ์ 2539 ให้กระทรวงศึกษาธิการเร่งการพัฒนาและปรับปรุงหลักสูตรการเรียนการสอนภาษาอังกฤษให้เป็นไปตามนโยบายการสอนภาษาต่างประเทศโดยเร็ว และให้นักเรียนได้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศตั้งแต่ประถมศึกษาเป็นต้นไป